NRg-u
Velkommen til Akademiet

Om NRG-U

Fordypning i matematikk, naturfag, programmering og teknologi.

Søk skoleplass

Om skolen

NRG-U er godkjent som et vesentlig annerledes tilbud enn andre ideell privatskoler og offentlige skoler. Vi utvikler morgendagens helter i matematikk, realfag og teknologi etter modellen til NTG.

Vår historie

NRG-U startet i Bærum høsten 2017 i midlertidige lokaler i Hamangskogen 60, og flyttet høsten 2018 til nye lokaler i Skytterdalen 6.

Vårt mål er å gjøre elever nysgjerrige på realfagenes muligheter og skaper entusiasme for fagene gjennom flinke og motiverte lærere og samarbeidspartnere.

Skolen er godt utrustet med spesialrom som ivaretar satsingsområdene: Naturfagslab, teknolab og eget rom for kunst og håndverk “Lovelace”.

Naturfagslab
Skolen har egen godt utstyrt naturfagslab, “Norconsult”.
Teknolab
Skolen har egen meget godt utstyrt teknolab, “Hawkins”.

Akademiet tar mål av seg å være Norges beste og mest fremtidsrettede skole. Vi ser hver enkelt elev, bygger på tillit og ønsker at skolen skal være elevens andre hjem.

Kontakt oss!

E-post: post@nrg.no

Telefon: 91784853

Adresse: Skytterdalen 6, 1337 Sandvika

Heldagsskole

På NRG-U har vi en utvidet skoledag, i snitt 4,2 ekstra timer i uken.
Elevene har derfor et utvidet skoletilbud som gir mange spennende muligheter, blant annet:

  • Fordypning i realfagene gjennom egne profilplaner i matematikk og naturfag
  • Organisert forsering i matematikk
  • Programmering og teknologi integrert i fagene 
  • Tverrfaglig prosjekter internt på skolen og med eksterne aktører
  • Samarbeid med næringsliv og forskningsinstitusjoner
  • Studietid og kursing i studieteknikk
  • Bedriftsbesøk og andre ekskursjoner
  • Ulike konkurranser,  f.eks. FLL, Abel, Unge Abel, olympiader innen realfag, sjakk, internasjonal språkkonkurranse
  • Ekskursjoner og firmabesøk relatert til realfag og teknologi
  • Tett oppfølging av elevene, for å ivareta et godt læringsmiljø
  • Sosiale og faglige “happenings”

Dyktige og motiverte lærere

Våre lærere har bred kompetanse innen sine fagområder, og deres kvalitet er sikret gjennom en allsidig ansettelsesprosess, hvor evne til å drive god læringsledelse og tilrettelegging for den enkelte elev står i fokus.

I tråd med LK20 arbeider vi med prosessorientert læring og elevmedvirkning for å hjelpe elevene på en best mulig måte videre i sin læring, med mål om å være i sin optimale læringskurve. 

God struktur på skolehverdagen

På NRG-U vil du som elev møte faste planer for alle fag, oppgaver og prosjekter med tidsrammer og datoer for aktiviteter, slik at alle har en opplæring å forholde seg til som de kan stole på.

Realfagene i praksis

Realfagene eksisterer i det virkelige liv, både i arbeidslivet, i hverdagen og i forskningsverdenen. Elevene på NRG-U skal oppleve hvordan realfagene fungerer i praksis gjennom spennende prosjekter og oppgaver fra virkeligheten. Vi tror at elever lærer bedre når de kan oppleve realfagene, gjøre realfagene og i tillegg lese om realfagene.

Pedagogisk plattform

I utgangspunktet har NRG-U samme pedagogiske grunnsyn som en finner i eksisterende offentlige skoler. Det faktum at NRG-U er en nyskapende profilskole hvor hele elevmassen har en felles genuin interesse for matematikk, naturfag, teknologi og programmering medfører at pedagogikken må tilpasses og suppleres med innslag av kreativitet og spesielle metodiske løsninger for at elevene skal få fullt utbytte av sine studier.

Våre metodiske løsninger vil være kunnskapsbaserte, og tuftet på forskning. NRG-U har ambisiøse kunnskapsmål for hver enkelt elev, og skal motivere elevene gjennom engasjement og kvalitet i alle ledd. For at elevene skal oppnå kompetansemålene jobber NRG-U med ulike pedagogiske og metodiske løsninger.

Her er tre eksempler:

  1. Et element i NRG-Us konsept er utstrakt samarbeid med næringslivet, spesielt teknologinæringen, som stiller opp med elevprosjekter og «cases» fra virkeligheten, og som gir elevene solid kunnskap om næringslivets teknologiske utfordringer og økonomiske problemstillinger, samt et blikk inn i potensielle fremtidige arbeidsoppgaver i næringslivet.
     
  2. Et annet element som NRG-U vil ta i bruk er «temabasert undervisning» og «fagdager». Temaene velges i samarbeid mellom skolens lærere og næringslivets ekspertise på både teoretisk og praktisk plan. Elevene fordyper seg i ulike teknologirelaterte temaer og opplæringen blir forankret i kompetansemålene i både Fagfornyelsen og NRG-Us egne profilplaner.
     
  3. Et tredje element som NRG-U vil ta i bruk er «flipped classroom» også kalt «omvendt undervisning». Omvendt undervisning blir viktig på flere måter. En åpenbar mulighet er forberedelse og repetisjon, men vi vil også lage våre egne leksjoner til internt bruk der elevene selv forklarer og filmer. Dette vil igjen danne utgangspunkt for egenvurdering, refleksjon og hverandrevurdering som er sterkt forankret i forskning som viser at elevene får utvidet læringsutbytte.

Vårt unike skoletilbud vil gi elevene inspirasjon og motivasjon til å fordype seg i realfagene. Opplæringen gir også et godt grunnlag for å være forberedt til eksamen og ikke minst for videre studier og veien videre etter videregående skole. NRG-U vil med sin spesialkompetanse innen matematikk, naturfag, teknologi og programmering utgjøre et tydelig alternativ og supplement til offentlige og andre private ungdomsskoler.

Våre fag

NRG-U har fordypning i fagene matematikk og naturfag, med bl.a. programmering og teknologi.

Matematikk med fordypning (313 timer + 207 timer = 520 timer)
Elevene på NRG-U har 4,5 timer pr uke i matematikk med fordypning.
I følge læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20), har offentlige ungdomsskoler 313 timer i matematikk, fordelt over 3 skoleår.
Dette utgjør i snitt 2,7 timer pr uke.
NRG-U har i tillegg fordypning i matematikk på 207 obligatoriske timer fordelt over 3 skoleår, dette utgjør i snitt 1,8 timer pr uke.

Naturfag med fordypning (249 timer + 207 timer = 456 timer)
Elevene på NRG-U har 4 timer pr uke i naturfag med fordypning.
I følge LK20, har offentlige ungdomsskoler 249 timer i naturfag, fordelt over 3 skoleår.
Dette utgjør i snitt 2,2 timer pr uke.
NRG-U har i tillegg fordypning i naturfag på 207 obligatoriske timer fordelt over 3 skoleår, dette utgjør i snitt 1,8 timer pr uke.

Programmering og teknologi
Programmering og teknologi er implementert i våre profilfag, matematikk og naturfag, samt i kunst/håndverk og ellers i øvrige fag.

Studietid
Elevene ved NRG-U har 152 obligatoriske timer i studietid fordelt over 3 år. 

8 trinn: 1 time studietid per uke, totalt 38 årstimer

9. trinn: 1 time studietid per uke, totalt 38 årstimer

10. trinn: 2 timer studietid per uke, totalt 76 årstimer

Våre fremmedspråk: Tysk og spansk

  • Kulturarv – sjakk
  • Teknologi og design
  • Medier og kommunikasjon – skoleavis
  • Friluftsliv
  • Fysisk aktivitet og helse
  • First Lego League (teknologi og design)
  • Design og redesign
  • Programmering

Skolemiljø

Gode relasjoner

På NRG-U tror vi på å gi elever en tett oppfølging gjennom nære relasjoner med voksenpersoner på skolen. Personlig oppfølging og god kontakt mellom ansatte og elever er kjernen i en trygg og god skolehverdag.

Programmer for godt skolemiljø

NRG-U har en egen «innskolingsperiode» på 1-2 uker, hvor elevene sammen med lærere blir kjent med skolen, kjent med hverandre og kjent med skolehverdagen. Denne perioden er naturlig nok noe kortere og mindre omfattende på 9. og 10. trinn sammenlignet med 8. trinn. For denne perioden legges det et tydelig program med sosiale læringsmål for at elevene skal bli trygge på skolen og finne gode sosiale rammer for egen skolehverdag.

For elever på alle trinn gjennomfører vi en sosial og faglig tur i løpet av første perioden på skolen. For 8. og 9. trinn sikter vi på første eller andre skoleuke. I vårt samarbeid med NAROM reiser 10. trinn på tur til Andøya sammen med sine kontaktlærere tidlig på skoleåret (dvs. før høstferien). Alle våre turer skal ha en tydelig faglig profil, og samtidig skal turene brukes til at vi blir kjent med hverandre i klassen og på trinnet. Det er viktig at vi blir en sammensveiset gjeng, særlig fordi elevene kan komme fra mange ulike plasser. Sammen med elevene finner vi de beste reisemålene for faglige og sosiale aktiviteter.

MOT-skole

NRG-U er MOT-skole. Det er vi fordi vi tror på systematisk forebyggende arbeid for å ivareta alle elevers psykososiale miljø og enkeltelevers psykiske helse og velvære. Hvis du vil lese mer om MOT, kan du finne mer informasjon her.

Elevinitierte aktiviteter

Vi vil oppfordre elever til å starte egne aktiviteter og foreninger som skolen kan støtte opp under. Dette kan være alt fra spillklubber, LAN-fester på skolen, egne sportsaktiviteter på skolen, til debattforumer, matlagingskurs og lokallag for Røde Kors. Her er det kun fantasien som setter grenser, og skolen ønsker initiativ fra elever velkommen!

Vi ønsker et levende og attraktivt inne- og uteområde på skolen. Her skal det tilrettelegges for gode aktiviteter for elever når de ikke driver med skolearbeid. Egne aktivitetsrom med bordtennis, Foosball og mye annet inne, fotballmål, bordtennis, basketbane, benker og mye mer ute. Elevene er med på å bestemme hvilke aktiviteter vi skal ha.

Kontakt NRG-U