Forsker på dannelse i middelalderen
Elevene på Akademiet har valgt et overordnet tema, men har ennå ikke startet på selve forskningsprosessen. Snart skal de utforske på hvordan dannelsesprinsippet i et middelalder-epos gjenspeiles i dagens populærkultur.
Forskningen skal baseres på legenden om Parzival – ridderen i Kong Arthurs hoff, som i 1200-tallets Europa søker etter den hellige gral.
– Parzivals største mål er å finne den hellige gralen. For å oppnå det, må han først finne barmhjertighet. Mot slutten av historien blir gralen et symbol for selvinnsikt. Parzival må finne sin mening med livet og overvinne tvilen, forteller Vesna Midttun, lærer og mentor for elevene ved Akademiet.
Et mylder av historier
Legenden om Parzival er nettopp det – en myte. Det finnes mange litterære verk som omhandler ham.
– Jeg ser frem til å finne paralleller mellom Parzivals historie og ulike elementer i vår samtid, sier Sverre, som allerede har god kjennskap til middelalderens ridderkultur.
Det blir spennende å se på kontrastene mellom fortid og nåtid. Hva kan vi lære av denne historien i dag?
Elevene på Akademiet skal sentrere oppgaven sin rundt som er gjendiktet til nynorsk av Klaus Sletten. Deretter skal de forske på Parzivals reise fra barn til voksen og hvordan hans perspektiv på livet endres underveis.
Noen elever vil studere litterære verk fra vår tid og finne likhetstrekk. Andre vil dykke ned i alternative kilder – for eksempel videospill.
– Det er det som gjør dette prosjektet så interessant. Det er så mange ulike perspektiver å utforske, og vi vet ennå ikke hva vi vil komme frem til.
– Gjennom arbeidet vil elevene selv oppleve en indre forandring. Når prosjektet er ferdig, vil de kunne se tilbake og erkjenne at de selv har gjennomgått en form for dannelse. Det blir en metadimensjon: Vi skal dannes ved å utforske dannelse, sier Vesna.
Dette er Holbergprisen
Holbergprisen er en internasjonal forskningspris innen humaniora, samfunnsvitenskap, juss og teologi. Hvert år inviteres elever fra hele Norge til å delta med egne forskningsprosjekter.
En unik mulighet
Muligheten til å delta i konkurransen er forbeholdt få. Bare 20 skoler på landsbasis får delta.
– Dette er stort! Det er en stor ære å få være med. Vi søkte om å delta i fjor, men da fikk vi avslag. I år er vi enda mer forberedt og slipper å la deltakelsen gå utover egen undervisning, understreker Vesna.
Både elever og lærere er ivrige etter å komme skikkelig i gang med prosjektet.
Jeg gleder meg veldig til å lese legenden og begynne å skrive essay.
Først skal elevene deles inn i prosjektgrupper som vil ha ansvar for ulike litteraturkategorier eller eksempler fra vår tid. Prosessen starter med teori, deretter definerer de en hypotese, velger metode og begynner å samle informasjon.
– Dette er en fantastisk øvelse for elevene med tanke på høyere studier. De lærer akademisk skriving, kildeføring og får et unikt innblikk i hva som kreves når man skal levere forskning på et høyt nivå, sier Midttun.
Men før de får starte på prosjektet, må de gjennom tentamen, forteller Vesna.
– Heldigvis ligger dere godt an i norskfaget. Nå må vi fokusere på tentamen, så kan vi begynne forskningen etterpå!
Innlevering av prosjektet er satt til 1. april 2025. På spørsmål om konkurranseinstinktet svarer elevene samstemt:
– Vi går for å vinne!
Mer om Akademiet i Sandvika
Akademiet VGS har tilbudt utdanning på videregående nivå til elever i Norge i snart 20 år. Vårt mål er å være Norges beste og mest fremtidsrettede skole. 14 år på rad er Akademiet kåret til Norges beste skole gjennom Utdanningsdirektoratets elevundersøkelse.