Høye tall på både trivsel og læring
Elevundersøkelsen 2025 viser at elevene ved Akademiet Realfagsungdomsskole Ålesund trives, opplever trygghet og får tett faglig oppfølging. Skolen scorer høyere enn både det nasjonale gjennomsnittet og snittet for Ålesund og Møre og Romsdal.
Elevene ved Akademiet Realfagsungdomsskole Ålesund rapporterer høy trivsel og sterk faglig støtte:
- Trivsel på skolen: 4,4 (Nasjonalt snitt: 4,1)
- Lærerne bryr seg om elevene: 4,5 (Nasjonalt snitt: 4,1)
- Jeg gleder meg til å gå på skolen: 4,1 (Nasjonalt snitt: 3,3)
- Lærerne hjelper meg å forstå det jeg skal lære: 4,6 (Nasjonalt snitt: 4,1)
- God arbeidsro i timene: 4,0 (Nasjonalt snitt: 3,4)
Tallene viser at elevene føler seg både sett og støttet av lærerne, samtidig som det er et godt læringsmiljø i klasserommet.
Skolen scorer også høyt på variasjon i undervisning og praktiske arbeidsformer.
Elevmedvirkning i praksis
En av de mest oppsiktsvekkende forskjellene, finner vi i elevmedvirkning:
- Snakker lærerne med deg om hva du bør gjøre bedre i fagene: 4,4 (Nasjonalt snitt: 3,6)
- Er dere elever med på å foreslå hvordan dere kan jobbe med fagene? 4,1 (Nasjonalt snitt: 3,1)
Dette er tydelige bevis på at elevene ved Akademiet Realfagsungdomsskole Ålesund blir involvert i egen læring – og at lærerne aktivt følger opp elevenes utvikling.
Vi har jobbet målrettet med elevmedvirkning og variert undervisning, og det er utrolig inspirerende å se at dette gir resultater.
Trygt og inkluderende miljø
Til slutt viser resultatene at elevene opplever et trygt klassemiljø:
- I min klasse gjør vi ikke narr av hverandre hvis vi gjør noe feil: 4,4 (Nasjonalt snitt: 3,7)
Et inkluderende og støttende skolemiljø er helt avgjørende for at elevene skal tørre å prøve og utvikle seg faglig.
– Det er fantastisk å se at elevene våre opplever både mestring, trygghet og medvirkning. Vi vet at når elevene trives, lærer de også mer, sier rektor Heltne.
Se resultatene her:
8. trinn | Norge | Møre og Romsdal | Ålesund | Akademiet |
---|---|---|---|---|
Trives du på skolen? | 4,1 | 4,1 | 4,2 | 4,4 |
Jeg gleder meg til å gå på skolen | 3,3 | 3,4 | 3,5 | 4,1 |
Når jeg jobber med skole, fortsetter jeg å jobbe selv om det jeg skal lære er vanskelig | 3,9 | 3,8 | 3,9 | 4,3 |
Opplever du at lærerne bryr seg om deg? | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,5 |
Lærerne hjelper meg, slik at jeg forstår det jeg skal lære | 4,1 | 4,2 | 4,2 | 4,6 |
Det er god arbeidsro i timene | 3,4 | 3,4 | 3,5 | 4,0 |
Lærerne forklarer tema og oppgaver, slik at jeg forstår hvorfor vi jobber med dem | 3,7 | 3,7 | 3,6 | 4,2 |
Jeg syntes at vi jobber med det vi skal lære på forskjellige måter | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 4,3 |
Lærerne legger til rette for praktiske arbeidsmåter | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 4,2 |
Snakker lærerne med deg om hva du bør gjøre bedre i fagene? | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 4,4 |
Er dere elever med å foreslå hvordan dere kan jobbe med fagene? | 3,1 | 3,1 | 3,0 | 4,1 |
I min klasse gjør vi ikke narr av hverandre hvis vi gjør noe feil | 3,7 | 3,7 | 3,8 | 4,4 |
Elevundersøkelsen er en nasjonal undersøkelse som gjennomføres årlig på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den gir elevene mulighet til å si hva de mener om læring og trivsel på skolen. Undersøkelsen brukes av skoler og skoleeiere for å forbedre kvaliteten på opplæringen og skolemiljøet.


