To elever i podcastrommet på Akademiet

Elever med i nasjonal konkurranse – DeathTrip

Elever ved Akademiet VGS Ålesund produserer: DeathTrip holdningskampanje «Rus i trafikken»

Elever ved Akademiet VGS Ålesund deltar i prosjektet DeathTrip, hvor vi produserer en holdningskampanje rettet mot ungdom med tema «Rus i trafikken».

DeathTrip har som hensikt å forebygge ruskjøring blant ungdom ved at de selv blir bevisste sine holdninger i til dette tema ved å jobbe med konkurransen. Samtidig som bruk av elevenes holdningskampanjer skaper bevissthet og synliggjøring av ruskjøring som trafikksikkerhetsproblem.

Dette er DeathTrip

DeathTrip er et landsomfattende prosjekt hvor elever fra videregående skoler engasjeres til å lage holdningskampanjer mot ruskjøring. Den beste kampanjen vinner 30.000 kr!

Rus i trafikken

Hvert år blir de beste kampanjene brukt. Ut i fra hva som er som mest forebyggende og hva som er av midler brukes de som materiell for undervisningsopplegg til trafikalt grunnkurs, undervisning/kurs på fritidsklubber, og i ulike kanaler som web/sosiale medier, TV, kino, reklame på bussholdeplasser og lignende. Ansvarlig for prosjektet er Ung i trafikken og er støttet av Helsedirektoratet.

Vi har arbeidet med å produsere video i flere ulike format til TV, YouTube, Facebook, Instagram og Snapchat og print. Elevene forteller at de gjennom prosjektet har lært veldig mye om fyllekjøring og konsekvenser det kan ha.

«Vi har også lært mye om bilde- og videoredigering. Det har vert veldig spennende og interessant å få høre historier og erfaringer fra politi og sykepleier. I tillegg var det veldig motiverende når vi fikk vite at det vi produserte var bra nok til å komme videre, og at vi får en sjanse til å være med på å forhindre at folk kjører i fylla og skader seg selv og andre».

To kampanjer med i finalen DeathTrip

Hver skole som deltar i konkurransen er begrenset til å sende inn fire bidrag og vi er svært stolte av våre elevers gode produksjoner! Av våre fire bidrag ble to plukket ut som finalister!  Disse skal til Oslo 7.mai for å konkurrere mot bidrag fra hele landet. DeathTrip startet opp i Sverige i 2006 og har det kommet mange gode bidrag fra elever fra videregående skoler i både Norge og Sverige.

Under: Plakater fra den to av våre kampanjer som er med i finalen.

Reklameplakat "å fyllekjøre"
Reklameplakat "å kræsje"
Reklameplakat "å angre"
Reklameplakat "kjører du i fylla"
Reklameplakat "kjører du i fylla"

Under: Video til YouTube og TV fra den ene av våre kampanjer som er med i finalen.
Under: Video til Snapchat fra den ene av våre kampanjer som er med i finalen.

For å se videoen, må du godkjenne cookies som omhandler markedsføring.
For å se videoen, må du godkjenne cookies som omhandler markedsføring.

Flere av de gode kampanjene som ble produsert til DeathTrip av elever ved Akademiet VGS Ålesund.

For å se videoen, må du godkjenne cookies som omhandler markedsføring.
For å se videoen, må du godkjenne cookies som omhandler markedsføring.
For å se videoen, må du godkjenne cookies som omhandler markedsføring.