Hackathon
Under vårens Hackathon på Akademiet Norges Realfagsgymnas Sandvika, stilte teknologiinvestor og foredragsholder Silvija Seres nettopp det spørsmålet. Svaret? Engasjere ungdom i å skape sin egen opplæring – og lære dem å tenke selv.
– Jeg var oppriktig imponert over elevene. Det var 60 ungdommer som satt som tente lys i to timer. Mange tror at de er for unge til å forstå det store bildet, men det er helt feil. De er klare – intellektuelt og menneskelig – til å gripe teknologiens muligheter, sier Seres.
Det er en revolusjon på gang
I april samlet teknologiinteresserte elever seg til vårens vakreste eventyr på Akademiet – Hackathon 2025. Midt blant nysgjerrige ungdommer og kreative ideer stod Silvija Seres, en av Norges mest erfarne stemmer innen teknologi. Som foredragsholder inspirerte hun deltakerne med innsikt, humor og engasjement – og hun lot seg inspirere av ungdommens nysgjerrighet og evne til å gripe fremtiden.
Jeg er opptatt av at ungdommen vår skal forstå de store linjene i samfunnet.
– Vi må lære dem å tenke utover neste app eller neste eksamen – å forstå selve retningen samfunnet vårt utvikler seg i. Da må de også lære å stille spørsmål, se forbi den korte horisonten, og ikke bare følge trender, sier hun.
PatchSkill er en digital læringsplattform under utvikling av Silvija Seres, i samarbeid med elever fra Akademiet. Plattformen tilbyr gratis og tilgjengelige opplæringsmoduler for alle som ønsker å lære noe nytt, uansett alder, bakgrunn eller yrke – med fokus på fremtidens ferdigheter.
Under Hackathon forklarte hun hvordan vi nå står midt i det vi kan kalle den fjerde industrielle revolusjon:
- Den første industrielle revolusjon: 1770. Verden drives nå av damp.
- Den andre industrielle revolusjon: 1870. Verden drives nå av strøm.
- Den tredje industrielle revolusjon: 1970. Automatisering av verden, takket være elektronikk og IT.
- Den fjerde industrielle revolusjon: Den skjer nå! Datadrevet revolusjon, hvor kunstig intelligens er en del av miksen, ikke den eneste driveren.
Teknologiens kraft
Seres er kjent for sitt enorme nettverk, sterke tilstedeværelse på LinkedIn – og sitt brennende engasjement for å gjøre teknologi tilgjengelig for alle. Som gründer av PatchSkill samarbeider hun nå tett med elever fra Akademiet om å utvikle et nytt, gratis opplæringsprogram i teknologi for alle som har lyst til å lære noe nytt. Målet er å gjøre livslang læring like enkelt og motiverende som en app på mobilen.
– Dette er et lavterskelkurs som skal hjelpe mennesker med å forstå de store linjene bak teknologiutviklingen. Ikke bare hvordan man bruker verktøyene – men hvorfor de finnes, og hvilken fremtid vi styrer mot. Programmet skal være enkelt, intuitivt og spennende.
Tre elever fra Hackathon er med på utviklingen. I samarbeid med Seres jobber de med alt fra innhold til formidling, og bruker blant annet kunstig intelligens for å lage korte, engasjerende leksjoner. Hun forteller at de lar seg inspirere av andre store utdanningsapper – som Duolingo, og tar i bruk virkemidler som «streak» og mestringsfølelse for å engasjere brukeren til å ville fortsette kompetansebyggingen.
– Vi trenger alle hoder
Seres har en bakgrunn som få kan matche. Hun har jobbet internasjonalt i selskaper som AltaVista og Microsoft, og har sittet i over 50 styrer i næringslivet i Norge. Med doktorgrad i matematikk og utdanning fra Oxford og INSEAD, kombinerer hun teknologisk dybde med strategisk forståelse.
– Det har tatt meg 20 år å fatte hvor nyttig det var å studere matematikk for å kunne forstå prosesser og systemer. Unge i dag ser ikke alltid verdien av utdanning i øyeblikket – men den kommer, om du tør å investere. Da kan du få en fantastisk reise, profesjonelt og intellektuelt, forteller Seres.
Under egen oppvekst i Jugoslavia, dagens Serbia fikk hun ikke selv bestemme over hvilken utdanningsretning hun skulle velge, og følte seg nok litt presset til å velge noe «skikkelig».
– Jeg ble presset inn i teknologien av foreldrene mine. Der jeg vokste opp, måtte man ha en «skikkelig» utdanning for å sikre fremtiden. Det stod mellom medisin og ingeniørfag. Jeg endte opp med informatikk og forelsket meg i programmeringsspråk og algoritmer, forteller hun.
Nå ønsker hun at flere unge – spesielt jenter – tør å gå samme vei.
Jeg tror mange jenter fortsatt ser på teknologi som noe «ikke-feminint». Det er en skadelig og utdatert holdning.
– Norge trenger flere kloke hoder innen STEM-fag (science, technology, engineering, mathematics) – og intellektet er likt fordelt mellom jenter og gutter, så det står det i alle fall ikke på. Det handler bare om å tørre, sier hun.
Dette bør unge vite før de velger studie
Det var ikke tilfeldig at Seres takket ja til å holde foredrag under Hackathon på Akademiet. Hun kjenner skolen godt – og heier på det skolen står for. Hun er også veldig opptatt av ungdom og utdanning.
Silvija har selv har to sønner, Sander og Thomas, som begge har gått på NRG-U – som er en del av Akademiet. Sander har i tillegg gått på Akademiet Norges Realfagsgymnas Sandvika. Nå er han på vei til Stanford, og har nylig satt hele fem nye norske rekorder i svømming.
Hva bør unge lære seg mer om for å forstå verden bedre?
– De trenger et growth mindset. Det viktigste er ikke hvilken jobb du får først, men hvordan du lærer og utvikler deg over tid – og hvordan du håndterer endring, sier Seres.
Seres forklarer at vi lever i det vi kan kalle for et kaotisk system, ikke et lineært system. Dette er noe matematikere bruker for å forklare samfunnssystemer.
– I et kaotisk system nytter det ikke å se på trendene. Man må tenke selv og lære seg verktøy for å navigere i det ukjente.
Gjør som Wayne Gretzky
Hun anbefaler ungdom å lære om økonomi, teknologi og selvledelse – men først og fremst å utvikle nysgjerrighet og mot til å stille spørsmål.
Og helt uavhengig av om du liker hockey eller ei, bør du følge rådet til selveste Wayne Gretzky, forteller Seres: Du må komme deg dit pucken kommer til å være, ikke der den er nå.