Fokus på selvstendighet
Akademiet Realfagsskole Drammen er godkjent etter privatskoleloven, som en skole med en anerkjent pedagogisk retning – nemlig Montessoripedagogikken. Det betyr at vi følger en internasjonalt anerkjent utdanningsfilosofi som setter barns utvikling, frihet og ansvar i sentrum.
Hva betyr det i praksis?
Montessoripedagogikken vektlegger:
- Selvstendighet og ansvar for egen læring
- Individuell tilpasning og læring i eget tempo
- Aldersblandede grupper som gir sosial læring og rollemodeller
- Montessorimateriell som gjør abstrakte konsepter håndgripelige
Vi har et positivt elevsyn og tror på at barn lærer best når de blir møtt med tillit, struktur og reelle valg. Elevene får mulighet til å ta eierskap til egen læring og utvikle evne til konsentrasjon, refleksjon og faglig fordypning.
Fokus på realfag og faglig utvikling
- Realfagene er integrert i alle fag, med vekt på tverrfaglig tenkning
- Elevene får utvikle seg i matematikk, programmering og teknologi
- Vi tilbyr forskningsbaserte metoder og praktisk tilnærming
- Elever med interesse og kompetanse får forsere fag på et høyere nivå
Dette gir motivasjon, mestring og styrket faglig grunnlag – både for videre skolegang og fremtidens samfunnsbehov.
Hva er Montessoripedagogikk?
Montessoripedagogikken ble utviklet av den italienske legen og pedagogen Maria Montessori. Den bygger på ideen om at barn har en naturlig rang til å lære, og at de lærer best i et miljø som legger til rette for utforskning, selvstendighet og indre motivasjon.
Godkjenningsgrunnlag etter privatskoleloven
Skolen er godkjent av Utdanningsdirektoratet som en Montessoribasert skole. Godkjenningen er gitt med utgangspunkt i skolens læreplan, som følger offentlige krav i kombinasjon med vårt verdigrunnlag. Dette gir elevene en fullverdig opplæring – med rom for både faglig og personlig utvikling.
Akademietmodellen
På Akademiet har vi stor tro på at lokale tilpasninger og variasjoner er med på å gjøre oss gode. Samtidig har det vært viktig for oss å bygge en plattform som definerer oss og gjør oss gjenkjennelig. Derfor har vi utviklet en egen pedagogisk modell, som vi kaller Akademietmodellen. Modellen oppsummerer vårt erfaringsgrunnlag for hvordan drive gode skoler.