Elever på Akademiet VGS Bergen

Om Akademiet VGS Bergen

Akademiet Bergen ligger sentralt til i Bergen sentrum

Akademiet Bergen ligger sentralt til i Bergen sentrum – i Jonas Reins gate 4 midt mellom Grieghallen, hotell Ørnen og Media City Bergen. Det er kort avstand til både bybanestoppet på Nygård og busstoppene på Bergen Storsenter. Vi har en luftig og åpen skoleplass og det er bare 50 meter til nærmeste dagligvarebutikk. Vi er en liten skole på rundt 105 elever med én klasse på hver trinn – vg1, vg2, vg3 og vg3 – påbygg. Alle våre ansatte har et sterkt engasjement for elevene og det er viktig for oss med god relasjon og tett samarbeid.

Leksefri

Vi deler skolehverdagen opp i undervisningstid og studietid – begge deler med lærer aktivt til stede. Med denne pedagogiske modellen – som er felles for alle landets Akademiet-skoler – kan en som elev unngå lekser hjemme ved å utnytte studietiden og lærerveiledningen der godt.

Mentorordning

Hver elev får en mentor som følger opp både faglig, sosialt og har dialogen med hjemmet. Det faglige står i fokus, men det er også viktig med trivsel og mestring på alle plan. Våre mentorer er opptatt av at hver elev skal lykkes på skolen.

Elevmiljø

Vi har elever fra hele Vestland fylke og det er berikende for miljøet. Noen starter hos oss uten å kjenne noen, andre kommer sammen med en eller to venner. Vi har fokus på å bli kjent med hverandre og at alle skal ha noen å være sammen med. Det er kjent blant elevene at vi har godt skolemiljø.

Lærer hopper stille lengde på elevtur
Elever utenfor akademiet vgs bergen

Skolebygg

Vi holder til i et sjarmerende bygg hvor vi har både klasserom og mingleområder. Elevene kan få seg en kaffe eller bruke skolens toastjern/mikroovn. Vi legger til rette for at du både kan finne skjermet område for eget arbeid, men også mulighet for samarbeide i gruppe utenfor klasserommet. Skolen skal være elevenes 2. hjem. Vi vokser stadig og fra høsten 2022 vil vi ha overtatt og pusset opp hele bygget som vi frem til sommeren deler med Folkeuniversitetet.

Elevrådet

Elevrådet jobber for fellesinteressene til elevene på skolen. Saker som vi jobber med er for eksempel å få gjennomført klasseturer, foreslå aktiviteter og ting elever fra de forskjellige klassene vil gjøre eller ha på skolen.

Elevrådslederen er spesielt opptatt av å hjelpe skolen med å bringe frem saker elever syntes er viktige. Elevenes stemme bør være med når det tas avgjørelser som angår elevene. Det kan være med på å skape bedre trivsel på skolen.

Studie- og bli kjent-turer

Skolen har faste rutiner for turer med elevene. Vi starter hvert skoleår med bli kjent-tur for alle vg1-elevene. Her reiser vi på overnattingstur til Kvamskogen hvor alle bor sammen i en stor hytte. I vg2 får elevene tilbud om å reise på en ukes studietur til utlandet på vårparten. Her reiser vi gjerne til Spania med de som har spansk mens tyskelevene naturlig nok reiser til et sted i Tyskland. I vg3 reiser vi med elevene til Oslo for å besøke Stortinget, Høyesterett og/eller andre viktige instanser.

• Bergen internasjonale filmfestival
  • Museum
  • Skolens dag
  • By-rebus
  • Aktivitetsdager
  • Grilling i parken
  • Skidag
  • Skøyter og ishockey på Vestkanten
  • Bowling
  • Curling

Kroppsøving

Skolen har en fast dag i uken hvor vi har kroppsøving i egen gymsal i nærheten. Alle klassene har kroppsøving 2 timer i uken. I tillegg har vi på våren gjerne en del kroppsøving utendørs på idrettsbaner i nærområdet. Skolen ligger også i nærheten av ulike treningssentre og svømmeanlegg – som også benyttes som en del av kroppsøvingsundervisningen.

Helsesykepleier

Siv er ambulerende helsesykepleier for de private skolene i Bergen sentrum. Hun er fast her på Akademiet hver mandag og følger elevene opp via telefon utover dette. Denne varme, handlekraftige og engasjerte damen har lang erfaring med å hjelpe ungdommer med alle former for problemer. Har en noe vanskelig, noe stort, noe lite eller bare trenger en trygg person å prate med så er døren hennes alltid åpen.

Ta gjerne kontakt!

Vil du vite mer om skolen Akademiet Bergen, treffe oss og ta en titt?
Ta kontakt, så avtaler vi et møte!

bergen@akademiet.no
Jonas Reins gate 4, 5008 Bergen

Siv Lerøy

E-post: bergen@akademiet.no

Adresse: Jonas Reins gate 4, 5008 Bergen

Videregående skole til høsten?

Trond, spansklærer og inntaksansvarlig på Akademiet VGS Bergen, svarer på spørsmål vi ofte får fra 10. klassinger som skal begynne hos oss. Vurderer du å søke skoleplass og har spørsmål? Ta kontakt med oss!

Kontakt Akademiet VGS Bergen