Elever på Akademiet i Sandvika
For deg som vil litt mer

Om Akademiet VGS Sandvika

Vi tilbyr studiespesialiserende linje med språk, samfunnsfag og økonomi – i tillegg til å ha studiespesialisering med realfag.

Søk skoleplass

For deg som vil litt mer

Høsten 2023 startet Akademiet VGS Sandvika med sitt første kull på vg1.

Skolen ligger sentralt plassert i Kunnskapssenteret, med flotte og lyse lokaler midt i sentrum av Sandvika. Det er også butikker, bibliotek og offentlig transport i umiddelbar nærhet. Akademiet VGS Sandvika tilbyr studiespesialisering med språk, samfunnsfag og økonomi – i tillegg til studiespesialisering med realfag.

Studiespesialisering med språk, samfunnsfag og økonomi (SSØ)

Nå får også elever som vil ta programområdet språk, samfunnsfag og økonomi mulighet til å gå på Akademiet i Sandvika. Skolen har sin egen læreplan basert på livssynshumanisme som er godkjent av Utdanningsdirektoratet.

Vi er FN-skole og gjennomfører aktiviteter knyttet til dette, f.eks FN-rollespillet. Her simuleres et møte om en gitt konflikt i FNs sikkerhetsråd. Dette gir elevene god trening i muntlig kommunikasjon, undring og samfunnskritisk tenkning.

Sammen med Realfagsgymnaset samarbeider vi med lokalt næringsliv i faglige prosjekter og er blant annet medlem av No17 som driver med bærekraftig forretningsutvikling på Østlandet.

Skolen er nyetablert og elevene har stor påvirkning på skolens utvikling. Undersøkelser viser at elevene er meget fornøyde med både lærerne sine og læringsmiljøet sitt.

Nytt skolebygg høsten 2024

Allerede neste høst flytter vi inn i et helt nytt skolebygg ved siden av Kunnskapssenteret. Bygget er under oppføring og holder til vegg-i-vegg med Kunnskapssenteret. Dette skolebygget vil bare huse Akademietelever!

Akademiet tar mål av seg å være Norges beste og mest fremtidsrettede skole. Vi ser hver enkelt elev, bygger på tillit og ønsker at skolen skal være elevens andre hjem.

E-post: sandvika@akademiet.no

Telefon: 96 00 81 99

Adresse: Otto Sverdrups Plass 4, Sandvika

Ny adresse: Malmskriverveien 16, 1337 Sandvika

Helt nytt skolebygg

Direkte ved togstasjonen i Sandvika ligger Akademiets topp moderne skolebygg hvor elevene føler seg hjemme. Bygget er designet for å inspirere til læring og fremme trivsel for både elever og ansatte. De luftige undervisningslokalene er tilrettelagt for alle typer arbeid og skal ivareta elevenes daglige behov. Det blir innflytting august 2024.

Godt og trygt elevmiljø

Akademiet VGS Sandvika er samlokalisert med Akademiet Realfagsgymnas Sandvika. På skolen er vi opptatt av å tilrettelegge for et godt og trygt elevmiljø. Vi jobber aktivt for å utvikle robuste ungdommer og skape klassemiljøer hvor alle føler seg inkludert. Vi er stolte av å være en MOT-skole!

MOT jobber for et bedre skolemiljø og evnen til å skape bedre skolemiljøet generelt. Jeg opplever at vi er en MOT-skole som jobber forebyggende for et bra klassemiljø og skolemiljø, med oppmerksomme elever, så det blir mindre mobbing og utestenging.

Midt i sentrum

Kunnskapssenteret er lokalisert rett ved togstasjonen i Sandvika sentrum. Tar du bussen så er det kun noen få meter å gå før du er innenfor døren. Heldigvis vil mange av lærerne fra realfagsgymnaset være med på laget. Vi vil få en god dynamikk og en god oppkjøring ved oppstart av skolen.

Kom gjerne på besøk

Er du nysgjerrig på Akademiet VGS Sandvika? Vi tilbyr besøksdager og hospitering gjennom hele året, og du kan når som helst ta kontakt med oss for å avtale et tidspunkt som passer deg. Velkommen til oss!

Kontakt Akademiet VGS Sandvika